Индия в зората на Махмуд (3)

д-р А. Аширбади Лал

д-р М. А. Мамта Шукла

Социални и религиозни условия

За почти три века след настъпването на арабите, Индия се наслаждава на имунитет от чужди нашествия. Толкова дългата свобода от чужди нашествия дала самочувствие на хора и владетели, че Индия никога не може да бъде заплашена от чужда сила. Постоянната бдителност не само била намалена, но достигнала пределната точка. Владетелите пренебрегнали заплахите. Те не успели да укрепят западната граница на север, за да направят ефективна защитата на планинските проходи, през които чуждите армии можели да нахлуят в страната. Заедно с това индийците пренебрегнали военната наука, пренебрегнали новите тактики за водене на война и новоизмислените схеми на военни действия. Второ, поради същата причина хората загубили почти напълно патриотизма си и националната си жар. Това не било епоха на патриотизъм. Трето, тесногръдият владетел станал характеристика на кралете от VIII до XI в. Те вярвали, че са избрани, че индийците са избрани и всички други народи са „недостойни“ да общуват с тях. Прочутият учен Ал Беруни, дошъл в Индия със султан Махмуд от Гхазни и изучил санскрит и индуската религия и мисъл, забелязал с изненада, че „индусите вярват, че няма страна като тяхната, нация като тяхната, крале като техните, че няма религия като тяхната, няма наука като тяхната“. Той прибавя, че предшествениците на индусите „не бяха тъй тесногръди, колкото настоящото поколение (XI в.)“. Той бил впечатлен също и от факта, че индусите не желаели „нещо, веднъж замърсено, да бъде прочистено и възстановено“.

По време на този период Индия е практически изолирана от останалата част на света. Благодарение на този факт индийците изостават от световните събития – политически, военни и културни. Липсата на контакт с различни народи и култури довело стагнация и направило индийската цивилизация от това време упадъчна. Факт – бавен, но сигурен, – упадъкът започнал да се проявява във всеки аспект на живота на Индия през този период. Санскритската литература през тези векове е много по-„немъжествена“ от литературата на V и VI в. Архитектурата, изобразителното изкуство, приложните изкуства били декадентски: индийското общество станало статично, управленията на кастите приели по-твърди и закостенели форми. Вдовството било строго наложено, повторната женитба на вдовици сред висшите класи била напълно забранена. В обществото били наложени и други строги забрани.

В областта на религията, която винаги следва да бъде кодекс за правилно поведение и висока нравственост, пропълзяла „приемливата“ деградация. Популярното учение Шанкарачаря, реорганизирало в определен период Индуизма и дало му философска насока, сега не успява да се прочисти от големите злини, проявили се в него. Вавамаргадхарма става популярно в Кашмир и Бенгал. Последователите на това учение издигат в култ обикновените пороци, техен девиз бил „яжте, пийте и се веселете“. Порочните идеи проникват и в някои учебни заведения, особено в Университета на Викрамашила в Бихар. Случка в посочения университет показва колко дълбоко била проникнала моралната язва в индийския живот от оная епоха. Студент по религиозна специалност бил намерен с бутилка вино. При разпита от институциите на университета той разкрил, че бутилката му е дадена от монахиня. Когато властите решили да предприемат дисциплинарно действие, членовете на университета се разделили на две партии. Това било истинска беда. Когато такъв инцидент е възможен във висше училище, можем да си представим морала на висшите и средните класи хора, които живеели в леност и лукс. Прочутият матхас, престижен център за наука и благочестие, станал територия на луксозното безделие. Много от монасите станали разпуснати. Принципите на монасите (санясините) изгубили важността си, но обикновение хора запазили уважението си към тях. Друга злина, която може да бъде проследена в своята уродлива форма в този период, е системата Девадаси. Всеки голям храм имал брой девици, посветени на божеството. Тази отгледана корупция и проституция в храмовете станала нещо обикновено. Тантрическата изключително неприлична литература се развила бързо в тази епоха. Това произвело пагубен ефект върху принципите на индийското общество. Тя не била сметната за унизителна дори и от най-добрите индийски учени през този период. Министър на един от кралете на Кашмир създава книга, назована „Самай матрака“ (автобиография на проститутка). В тази книга „героинята описва своите приключения като държанка на благородник, като уличница, като посредник, като лъжлива монахиня, като жена, която подкупва младеж, но тя е редовен посетител на религиозните места“. Всичко това причинява деградация сред висшите и средните класи. Обикновените хора се чувствали „свободни“ от нормите на високия морал.

Икономическо положение

Икономически страната била богата. Нейното голямо минерално и земеделско богатство били неизчерпаеми; индивидите трупали богатства, но в разпределянето на богатството имало голямо несъответствие. Най-важните хора, членовете на властващите семейства, благородниците и придворните живеели в богатство и лукс. Принцовете и търговците били милионери, но много от тях се отзовавали на милосърдието. Обикновените хора на село били доста бедни, но не в нужда. Живеели скромно. Въпреки всичко общият живот по това време бил икономически благополучен благодарение на натрупаното богатство, но мира и търговията. Баснословните богатства изкушили Махмуд от Гхазни да завладее Индия. Владетилите не раждали нови идеи, за да запазят голямото богатство на Индия като организират мъдра система за защита. Политическата структура също била слаба. Институциите, разбира се, били същите, както във времената на владетеля Харша, но духът на индиеца западал. Бюрокрацията била корумпирана и хората, в общи линии, започнали да се поддават на чуждите влияния.

Такова е състоянието на Индия, когато Махмуд от Гхазни я завладял. Външно силна, тя била неподготвена да защитава своята религия и свобода.

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google+ photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google+. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s