Из “Печални тропици”

Клод ЛЕВИ-СТРОС

Claude-Levi-Strauss risunka 2

IV. Бороро

Живите и мъртвите

Продължение

И тъй, бари посредничи между човешкото общество и злокобните, индивидуални и космически души (видяхме, че душите на умрелите бари се явяват всички посочени едновременно). Но съществува още един посредник, който се разпорежда между обществото на живите и обществото на мъртвите и при то­ва обществото на мъртвите е доброжелателно, колективно и антропоморф­но. Това е “Стопанинът на пътя на душите”. От бари го отличават точно противопо­ло­жните свойства. Впрочем, те двамата видимо се боят и ненавиждат един-друг. “Стопанинът на пътя” не се ползва с право на подарък, но е длъжен строго да спазва правилата да не яде определена храна, да се облича скромно. Забранено му е да носи украшения, както и дрехи в ярки цветове. От друга страна между него и душите няма договор: те постоянно са при него и в няка­къв смисъл са иманентни нему. Те не го обладяват по време на транс, явяват му се в сънищата; ако понякога ги привика, то е изключително за някакво благо. Ако бари предвиди болест или смърт, “Стопанинът на пътя” се застъпва за бол­ния и го лекува. Впрочем, за бари казват, че е израз на физическата необходимост – с готовност приема върху себе си потвърждаването на своите предсказания, като до­вършва болните, които забавят изпълнението на неговите мрачни пророчества.
Задължително е да се отбележи, че представите на бороро за живота и смъртта не съвпадат с нашите. Веднъж ми показаха жена, изгаряща от треска в ъгъла на колибата и я нарекоха мъртва, като под това подразбираха, че дните й са преброени. В края на краищата този възглед напълно съвпада с маниера на мислене на военните, които, когато говорят за “загуби”, имат предвид и убитите, и ранените. От гледна точка на непосредствената ефективност това наистина е едно и също, въпреки че, от гледна точка на ранения, неговото със­то­яние, в сравнение с положението на загиналите, да е със сигурност малко по-различно.
Накрая, макар “Стопанинът” да може подобно на бари да се превръща в звяр, той никога не може да се превърне в ягуар, човекоядецът, той е мори – изнудвачът на мъртвите от живите. Той се посвещава на животните, като им дава препитание: на папагала-арара, събиращ плодове, на орела-харпия, риболо­вецът, или на тапира, с чието месо племето ще се нахрани. Бари е удържим от духовете, “Стопанинът на пътя” жертва себе си заради спасението на хората. Даже откровението, което го призовава към изпълнение на неговата мисия, е тягостно. В началото избраникът ще се самопознае по съпровождащото го зловоние, безусловно напомнящо смрад, което изпълва селото след седми­ца, когато след смъртта трупът бива погребан във временен недълбок гроб насред мег­дана, за да се изпълни ритуалът със свещените танци. Зловоние­то се свързва с митическото същество айже, чудовището от водните глъбини, отблъскващо, зловонно и нежно, което се явява на посветения и го приласкава. По време на погребение тази сцена бива изобразявана от нацапали се с кал юноши, прити­скащи в обятията си преоблечен съплеменник, въплъщение на младата ду­ша. Индианците достатъчно конкретно си представят айже и могат да го нарисуват. Такова наименование те дават на ромбовете, които с бучене възвестяват появата на това животно и подражават на неговия крясък.

Claude-Levi-Strauss vekio

След всичко казано не е чудно, че погребалните церемонии продължават няколко седмици, тъй като техните функции са много разнообразни. Преди всичко те се разполагат в две плоскости, които ние току-що отбелязахме. Ако се съсредоточим в зрителната точка на отделния индивид, всяка смърт дава повод за арбитражен съд между физическата вселена и обществото. Враждебни­те сили, които образуват тази вселена, са нанесли вреда на обществото и тази вреда трябва да бъде овъзмездена – в това е ролята на погребалния лов. След като със съвместните действия на ловците мъртвият е отмъстен и откупен, той бива включен в състава на обществото на душите. Такъв беше и смисълът на търже­ственото погребално песнопение, на което имах щастието да присъствам.
В селото на бороро на един от моментите на деня се отдава особено важ­но значение – това е моментът на настъпването на вечерта. Точно когато пада тъмнината, на мегдана, където се провежда танцовият обред, се събират ста­рей­шините на родовете и запалват голям огън. С мощен глас глашатаят извиква имената на всяка група – “вождовете”, “хората на ибиса”, “хората на тапира”, “хората на големия броненосец”, Бакоро (от името на героя Бакороро), “хората на палмите”, “хората на гъсениците”, “хората на бодливеца”. По реда на появата на участниците със същия мощен глас той дава разпореждания за следващия ден, които се чуват и в най-отдалечените колиби. В този час, впрочем, вътре в тях няма почти никого. С настъпването на тъмнината, когато моски­тите изчезват, всички мъже напускат семейните къщи. Разтлали рогозки на трамбованата земя на главния площад, разположен от западната страна на мъжкия дом, те си лягат, обгърнали се с памучно одеало в оранжев цвят от постоянното съприкосновение с телата, намазани с червена боя. “Службата за защита на индианците” едва ли би познала в някое от тях своите подаръци. На големите рогозки се разполагат по пет-шест човека, нарядко говорещи помежду си, други лягат поединично. Ако трябва да се предвижваш, си принуден да прескачаш разположилите се на земята тела. Понеже провикването продължава, един след друг се надигат вождовете на привиканите семейства, получа­ват разпорежданията си и отново лягат с очи към небето. Жените също са излезли навън от колибите. Те са се събрали на групи пред вратите си. Малко по малко разговорите затихват и постепенно, водени отначало от гласовете на двама или трима жреци, групите се разрастват от новопристигащи, в дъното на мъжкия дом, а след това и на самия площад прозвучават екливи песнопения, речитативи и хорови из­пълнения, които продължават през цялата нощ.

Четете продължението в Andral 80-81 b, 2014

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s